E relativ ușor să găsim informații contradictorii sau derutante cu privire la cum să rămânem în siguranță în timpul crizei cu COVID-19. Un lucru, însă, este clar– soluțiile simple par să fie cele mai bune.
Plecând de la această axiomă, la Corteva am adoptat o abordare simplă și clară privind comunicarea internă cu colegii noștri pe tema sănătății și siguranței acestora – cu instrucțiuni precise de a sta acasă când se consideră necesar, de a se spăla pe mâini și de a nu călători. Menținându-ne angajații informați și în siguranță, am atenuat unul din simptomele celei mai periculoase boli cu largă răspândire: panica.
Lecția pe care am învățat-o este că, în a menține o companie robustă și sănătoasă, soluțiile simple par să funcționeze cel mai bine!
Trecând prin diverse provocări și situații derutante care tot apar în jurul nostru, dețin o anumită experiență în ceea ce privește gestionarea unor crize comerciale. Nu afirm că am toate răspunsurile pentru ce ne așteaptă și, cu siguranță, nu există un model sau un precedent identic. Cu toate acestea, un set de soluții simple pe care le-am învățat în timpul crizei economice globale din perioada 2007-2008 ar trebui să funționeze și acum. Plasând sănătatea și siguranța pe primul plan, liderii trebuie să știe să-și ghideze angajații spre a-și îndeplini obiectivele anuale și strategia de business. M-am gândit mult la ultima criză economică și, fără îndoială, lecțiile învățate în urma ultimei recesiuni se dovedesc a fi extrem de valoroase acum. Acestea au influențat foarte mult măsurile pe care echipa le implementează în prezent cu succes pentru Corteva.
Dar aș arunca pe masă o întrebare interesantă: ceea ce funcționează pentru noi ar putea să ajute, în situația dată, și alte companii și industrii? Situația este, indubitabil, complexă, dar poate fi abordată cu succes prin claritate, iar efortul meu personal se concentrează exact în acest sens. Iată cum, pe scurt, grupând pașii necesari în 5 etape ce pot fi aplicate atât de companii, cât și de oricare dintre noi în particular, putem face față și depăși orice criză majoră:
· Etapa 1: Atenția trebuie îndreptată în primul rand către angajați. Tot ce este necesar pentru a-i menține în siguranță și a-i sprijini este indispensabil în fiecare etapă. Este esențial să-i sprijinim să se adapteze și să lucreze în noul lor mediu și să asigurăm interconectarea. Gândiți-vă la această etapă ca și cum v-ați pune masca de oxigen pe față când scade presiunea din cabină, înainte de a-i ajuta pe ceilalți. Nu în cele din urmă, comunicarea: oamenii trebuie să fie des în legătură cu superiorii lor. Când te întrebi dacă nu cumva comunici prea mult cu echipa ta, este posibil ca în acel punct să comunici exact cât trebuie!
· Etapa 2: Aveți grijă de clienții voștri. Acum, o parte din atenția voastră se poate îndrepta către cei care au nevoie de voi și de compania voastră, acum stabilizată – clienții voștri. Furnizați-le tot ceea ce puteți pentru ca ei să fie în continuare operaționali. Fiți pregătiți să improvizați și să acționați rapid. Nu doar lăsați liniile de comunicare deschise, ci chiar extindeți-le. Și căutați roluri mai neobișnuite pe care vi le puteți asuma ca parte din echipa lor, pentru a-i susține în aceste perioade dificile.
· Etapa 3: Lichiditățile contează. Protejați lichiditățile. Subliniez, protejați lichiditățile - și faceți asta rapid. Pe cât de important, pe atât de simplu – este esențial pentru companii să găsească și să protejeze lichiditățile într-o perioadă în care poate fi greu să obții un împrumut sau să ai încasări. Timpul joacă un rol decisiv aici. Formați o echipă care sa se concentreze pe lichidități, care să aibă ca prim și imediat obiectiv să găsească, să mențină și să elibereze rapid lichidități. Fluxul de lichidități contează aici – așa trebuie să ne concentrăm pe a identifica și menține acest flux vital. L-aș cita pe Warren Buffet aici: „Lichiditățile sunt pentru o afacere ceea ce este oxigenul pentru un om: nu-i acorzi nicio atenție cât timp este acolo; dar este singurul lucru la care te gândești când lipsește.”
· Etapa 4: Revizuiți-vă planul ACUM. Odată ce v-ați stabilizat, aveți de partea voastră echipa și lichiditățile care să vă mențină la suprafață pe termen scurt, este timpul să faceți o revizuire realistă asupra planului operațional, pentru a aborda noile dinamici de pe piață pentru rezultate pe termen lung. Studiați condițiile și perspectivele actuale de piață și elaborați scenarii. Nu uitați, când vine vorba de planificarea scenariilor, este foarte dificil să prezicem viitorul, așa că trebuie elaborat un plan care solid pentru diferite scenarii și ajustabil când este confruntat cu realitatea. Țineți cont de Etapa 3, dar orientați-vă ușor spre etapa 5.
· Etapa 5: Reporniți și recuperați. Țin minte, din experiența cu criza financiară globală, cât de nepregătiți am fost pentru repornire – care s-a produs rapid. Reflectați asupra principalelor lecții învățate și reporniți și refaceți operațiunile care au necesitat o diminuare sau o întrerupere în timpul crizei. Fiecare astfel de criză este diferită, iar eu consider că acest lucru devine clar în timpul etapei 5. Nu există o „rețetă” clară, așa că extindeți-vă orizonturile și țineți cont de opiniile cât mai multor experți din mediul extern. Abia atunci puteți elabora cele mai bune planuri de repornire pentru compania voastră.
Indiferent că este vorba de o companie multinațională sau de o mică afacere de familie, cu toții căutăm cele mai bune decizii în contextul unor situații dificile care, pentru unii, includ si provocările legate de reducerea drastică a resurselor. Corteva, la fel ca majoritatea companiilor, privește spre viitor, către realitatea care ne așteaptă după etapa a cincea. Pe măsură ce pandemia COVID-19 evoluează, am fost martorii unor abordări inovatoare și pline de entuziasm din partea angajaților noștri din diverse colțuri ale lumii, care și-au intensificat eforturile când s-au confruntat cu alte provocări într-un mediu mereu schimbător.
Însă nu toată lumea a avut acest noroc. Încă ne confruntăm cu multe necunoscute, indiferent în ce direcție privim. Și să nu uităm: criza va lua sfârșit. Așa s-a întâmplat în China: țara trece deja la etapa a cincea, și se îndreaptă rapid către ruta pentru redresare. Majoritatea furnizorilor noștri din China și-au reluat activitatea și, din fericire, cea mai mare parte a vânzărilor din zonă se desfășoară în mod normal.
Aș vrea să aflu ce funcționează pentru alții, așa că aștept comentariile voastre. Vă propun să ne ținem la curent, întrucât cu toții suntem implicați în restaurarea fiecărui aspect legat de sănătatea, bunăstarea și productivitatea lumii de care ne bucurăm.
Momentan, Corteva va continua să ofere sprijin oriunde va putea și va depune eforturi să se asigure că acest sprijin este util. În special în cazul clienților noștri fermieri la nivel global, care ne pun pe masă zilnic, din belșug, alimente de calitate și nutritive. Securitatea alimentară va fi esențială pentru repornirea economiei globale, de aceea sunt mândru că, la Corteva, îi ajutăm pe fermieri să-și îndeplinească menirea socială crucială pentru redresarea noastră, a tuturor. Suntem martorii atâtor acte de altruism și solidaritate de care a dat dovadă comunitatea în situația aceasta nemaiîntâlnită, care a luat prin surprindere întreaga lume, și nu pot decât să fiu impresionat. Câteodată trebuie să ne confruntăm cu probleme care depășesc cele mai sumbre așteptări, pentru a oferi mai mult decât ne puteam imagina înainte. Și câteodată, din starea de confuzie se nasc cele mai simple și eficiente soluții.
Să continuăm să mergem mai departe, împreună! Să progresăm împreună. (Let’s Keep Growing)